Beslut om vård för illegala invandrare är ogenomtänkt och orättvist. | Sverigedemokraterna i Södermanland

Beslut om vård för illegala invandrare är ogenomtänkt och orättvist.

Landstingsstyrelsen har beslutat att illegala invandrare som vistas i Sörmland ska ha rätt till hälso – och sjukvård, tandvård, habilitering och hjälpmedel på samma villkor som svenska medborgare och som de som uppehåller sig legalt i landet.

Detta innebär att landstinget ska ställa upp med sin service inom ovan nämnda områden utan att kunna fastställa vem som utnyttjar den, vilket leder till stora problem med att knyta den med skattemedel subventionerade kostnaden till en fysisk person och därmed säkerställa att någon avgift alls blir betald.

Vi motsätter oss med bestämdhet att landstinget ska premiera människor som befinner sig illegalt i landet med samma eller bättre villkor än medborgare och de som befinner sig här legalt.

Det är i grunden en fråga om att stå upp för rättvisa där alla människor ska ha rätt till vård, men där svensk välfärd bekostad av svenska skattebetalare inte ska öppnas upp för resten av världen.